Mer enn hver tredje norske bilist har en eller annen gang har vært innblandet i en ulykke på vinterstid, ifølge en undersøkelse gjort av dekkprodusenten Goodyear fra 2019.
Se, oppfatte og handle er tre viktige steg i kjøreprosessen. Nå går vi igjen inn i perioden med glatte veier og mørketid. De to faktorene kan påvirke selv de beste sjåførers kjøreevne. Synes du det er vanskelig å kjøre i mørket, er det kanskje på tide å ta en synstest? Det iallfall noe av det første trafikklærer Ove Søhagen følger med på.
– Hele prosessen med å kjøre bil starter med øynene, forteller trafikklæreren ved Svein Svendsen trafikkskole.
Her deler han sine fire tips som gjør deg til en tryggere trafikant i mørket:
1. Ser du skiltene i tide?
Har du tenkt over avstanden når du ser et trafikkskilt? Å lese skilt er vesentlig i trafikken. Har du god tid til å se hvor du skal ta av? Rekker du å se når du skal bremse ned?
– Hvis elevene våre sliter med å se noe som er minst tjue meter unna, sender vi dem rett til synstest.
Noen opplever stor forskjell på synet om dagen i forhold til natten. Om du opplever at synet betraktelig forverres rundt mørketider, er det et tegn på at også du bør ta en synstest. Du kan bestille synstest her. Noen trenger også en litt sterkere brillestyrke for å se klart når det er mørkt. Kjører du mye om kvelden, kan det være smart med en egen brille tilpasset ditt mørkesyn.
– Hvis du skal klare å innhente informasjon, tilpasse fart, plassere bilen riktig og opprettholde vikeplikten for andre, så må du også se.
2. Bruker du lysene riktig?
Som trafikklærer opplever Ove å måtte minne folk om hensikten til misforståtte regler, spesielt når det gjelder bruk av fjernlys i mørket.
– Når folk får vite at jeg er trafikklærer spør de ofte om hva greia er med å slå på fjernlysa to billengder før møte. Flere syns dette bare er tull og føler de blender eller blir blendet av møtene biler.
– Men grunnen til at folk blir blendet er jo fordi de ser feil, forklarer han.
Mange har en uvane med å se på lysene til imøtekommende biler. Og som de fleste vet – skarpt lys midt i øynene er lite behagelig. Men dette kan lett unngås.
– Jeg må ofte minne folk om å holde blikket langs høyrekanten. Da vil du merke at det ikke gjør noe om bilen du møter setter på fjernlys. Når du ser på lysene styrer du også mot den møtende bilen uten å være klar over det.

3. Håndterer du farten?
Å tilpasse farten er noe av det viktigste elevene lærer på mørkekjøringskurs. De fleste er klar over at man bør kjøre etter forholdene, men gjør vi det? Ifølge nye undersøkelser er svaret nei. I 2020 registrerte Utrykningspolitiet over 120.000 fartsovertredelser, mens over 7000 mistet førerkortet på grunn av for høy fart.
Ove opplever at det som gir sterkest inntrykk under kjøreopplæringen er hvor lite synlige folk er langs veien.
– Det viktigste vi lærer elevene på mørkekjøring er å få dem til å forstå at ikke alle synes, forklarer han.
Har du hørt om kjørebriller? Kjørebriller kan bidra til at du blir en enda sikrere sjåfør. Les mer om Brillelands kjørebriller her.
Om folk skal ut og vandre langs mørke landeveier er terskelen for å ta på refleks lavere. Men hvordan er det å ta på refleks dersom man skal ut i byen?
– Man blir lurt av å tenke at folk ser en fordi det er gatelys overalt.
Han bruker et kryss som ligger like ved trafikkskolen som et eksempel. Krysset ligger rett ved byen, og det er gatelys plassert langs veien. Tilsynelatende god belysning tenker de fleste elevene, men skvetter hver gang trafikklæreren peker ut en fotgjenger.
Åh! Han så jeg ikke!
Hun der kom ut fra ingen steder!
Avstanden mellom gatelyset og mørket er kortere og kontrastene større enn man tror. Derfor råder Ove elvene til å senke farten så man får bedre tid til å reagere. En fotgjenger med godt tempo kan tre brått og uforventet ut av skyggene, noe som kan føre til for kort reaksjonstid.
– Spesielt dem som ikke bruker refleks.
4. Bruker du refleks?
Det er også viktig å huske på at du kan bidra med trygghet i trafikken, selv når du ikke kjører. Refleksbruk har en enorm verdi for en tryggere mørketid. Bruker du refleks, kan en bil med nærlys oppdage det på 140 meters avstand, som tilsvarer ca 10 sekunder. Dersom du ikke har refleks er dette redusert til 25 – 30 meters avstand og bare to sekunder, ifølge Trygg trafikk.– Refleks har fått en egen dag, og når ting har fått en egen dag betyr det at det er ganske viktig.
– Mitt tips er å alltid ha refleks på seg, for man vet ikke hvilke situasjoner man kan komme i. Mister man en buss, går av feil stopp eller får en uventet tur er det kjekt å dra refleksen rett opp av lomma, sier Søhagen.