Opprinnelsen til Ray-Ban
Ray-Ban ble grunnlagt av et amerikansk selskap i 1936. Målet var å utvikle solbriller for pilotene i det amerikanske luftforsvaret som kunne beskytte øynene deres mot skadelige UV-stråler og samtidig opprettholde en klar sikt. Dette førte til utviklingen av Ray-Ban Aviator, den første modellen fra merket, som raskt ble et essensielt utstyr for flyvere.
Utvidelse til folket
Ray-Ban stoppet ikke der. I 1939 introduserte de Wayfarer-modellen, som skulle vise seg å bli en av de mest ikoniske solbrillene noensinne. Wayfarer brøt med tidens normer ved å introdusere en rektangulær ramme i stedet for de vanlige aviatorformene. Modellen ble raskt populær blant kjendiser og filmstjerner, og dette bidro sterkt til å gjøre Ray-Ban til et globalt fenomen.
Ray-Ban erobrer filmens verden
Ray-Ban fortsatte å gjøre seg bemerket i filmens verden gjennom årene. I 1961 ble Wayfarer-modellen ikonisk takket være Audrey Hepburns bruk av den i filmen "Breakfast at Tiffany's". Senere, på 1980-tallet, forsterket Tom Cruise Ray-Bans posisjon som et kultmerke ved å bære Aviator-modellen i filmen "Top Gun". Denne eksponeringen i populærkulturen bidro til å støtte Ray-Bans status som et motemerke.