Ikke la synet hindre prestasjonene i studietiden

Sliter du med konsentrasjonen? Briller eller linser kan være løsningen. Selv om du ikke er født med synsproblemer, kan nærsynthet og langsynet oppstå i alle aldre og deler av livet - og spesielt i studietiden.

Grunnen til at behovet oppstår kan rett og slett være mengden tid brukt på både lesing og tid foran PC-skjermen. Begge aktivitetene er stressfaktorer for øyet, og kan føre til synsproblemer.

- Når du skal se på et objekt på nært hold – for eksempel en bok eller en skjerm – bruker du de indre øyemusklene for å fokusere bildet, og samtidig de ytre øyemusklene for å dreie øynene sammen. Dette er en tung øvelse for øynene, forteller Karin Lund, fagsjef i Brilleland.  

Hver tredje person har en eller annen form for synsfeil. De to vanligste synsfeilene er nærsynthet og langsynthet. Nærsynte ser vanligvis godt på nært hold, men har problemer med å se klart på lang avstand. Har du problemer med å lese på tavle, kan det hende du er nærsynt. Har du derimot problemer med å se skarpt (fokusere) på ting som er nært, for eksempel en penn eller en bok, kan det være at du er langsynt.

Les mer om de vanligste synsfeilene.

Bevar konsentrasjonen i studietiden

Som student er tiden dyrebar, og det er mye pensum som skal leses. Bestiller du synstest allerede ved skolestart, kan du spare dyrebar lesetid. Riktige briller eller linser gjør at du ikke blir like fort slitent, og dermed kan bevarer konsentrasjonen over lengre tid.  

- Hvis synsfunksjonen overbelastes resulterer det ofte i at man blir sliten, får hodepine, sliter med å konsentrere seg om innholdet, får ikke med seg hva man leser og bruker dermed lenger tid på pensum, forklarer Karin Lund, fagsjef i Brilleland.

Linse og brille for ulike behov 

Hvilken brille  eller kontaktlinse du trenger kan avhenge av hvilket studie du går. En kjemistudent studerer på en annen måte enn for eksempel en IT-student, og det er viktig å ta hensyn til.

For en kjemistudent kreves det kanskje mye bruk av vernebriller og da kan linser være optimalt. For en IT-student kreves det mye tid foran skjermen og da er det essensielt å få briller med glass tilpasset skjermbruk, som for eksempel en livsstilbrille.

- En livsstilsbrille har glass som gir skarphet på avstand, samtidig som den gir mer komfort ved nærarbeid. Glassene vil redusere spenningen og gi et mer avslappet syn, og dermed lengre utholdenhet når du ser mye på nært hold, forklarer Lund.

For linsebrukere – eller for brillebrukere som ønsker å begynne med linser – finnes det også flere muligheter. Det finnes kontaktlinser for de aller fleste styrker og synsproblemer, og det finnes flere typer linser å velge mellom avhengig av din livsstil og dine behov.

Hos Brilleland kan du abonnere på kontaktlinser og få dem levert direkte hjem  i posten.


Bestill synstest til studentpris, og la lesingen bli enklere, konsentrasjonen bedre og hodepinen borte.

 

 

Vanlige symptomer på synsproblemer er:

  • Hodepine
  • Tretthet i øynene
  • Spenninger i nakkemuskulaturen
  • Konsentrasjonsvansker
  • Dobbeltsyn
  • Bokstavene hopper
  • Hopper over ord
  • Mister plassering i teksten/leser samme linje flere ganger
  • Man blir fort sliten og søvnig av å lese

Forhindre plagene med riktige brilleglass

Visste du at det finnes mange forskjellige glasstyper til briller? For glass er ikke bare glass. Faktisk finnes det spesialtilpassede brilleglass til plager som er typiske for de som sitter mye på skjerm. Dette omtales gjerne som en ”livsstilsbrille”.

- En livsstilsbrille har glass som gir skarphet på avstand, samtidig som de gir mer komfort ved nærarbeid. Glassene vil redusere spenning og gi et mer avslappet syn og dermed lengre utholdenhet når du ser mye på nært hold, forklarer Lund.

Glasset fås også med en overflatebehandling som filtrerer bort blått lys. Blått lys er den delen av det synlige lyset som har kortest bølgelengde. Dette er lyset som de fleste skjermer eksponerer oss for. Nå er det studier som viser at dette lyset er spesielt skadelig for menneskets øye. Blir man utsatt for mye blått lys kan det forstyrre døgnrytmen og gi ubehag til øynene, og det er mye som tyder på at dette lyset kan være en risikofaktor for tidlig utvikling av noen typer aldersrelaterte øyesykdommer.

Små grep for mindre tretthet og hodepine i hverdagen

  • Ta hyppige pauser og se ut på lang avstand for å få øyemuskulaturen til å slappe av.
  • Sørg for å ha god belysning.
  • Holde boken på litt lengre avstand – ikke sitt med boken helt opp til ansiktet.
  • Øke skriftstørrelsen og skyve PC-en lenger unna.
  • Blending og skinn fra vinduer når man jobber på PC kan skape ubehag. Sørg derfor for at PC-en ikke er plassert rett foran vinduet eller under annen lyskilde som gir speilinger i skjermen.
  • Den beste plasseringen er å sitte minst 1 meter fra vindu og med siden til.