Ikke la synet hindre prestasjonene i studietiden

Sliter du med konsentrasjonen? Briller kan være løsningen. Lesing og nærarbeid er en sterk stressfaktor for øyet, og i studietiden spesielt kan synsproblemer oppstå.

Nesten uansett hva du studerer innebærer studietiden mye lesing og nærarbeid. Det kanskje ikke alle vet er at dette er en sterk stressfaktor for øyet. Selv om du ikke er født med synsproblemer, kan dette oppstå i alle aldre og deler av livet  - og spesielt i studietiden eller hvis du jobber mye med nærarbeid, gjennom for eksempel en kontorjobb hvor du sitter mye på skjerm. 

Vi mennesker er rett og slett ikke skapt for å ha blikket fokusert på kort avstand, og flere timer med nesen i en bok eller foran en PC skjerm sliter på synsfunksjonen.

- Dette resulterer i at man blir sliten, får hodepine, sliter med å konsentrere seg om innholdet eller ikke får med seg hva man leser,  sier Karin Lund, fagsjef i Brilleland.

Ikke sløs med tiden

Når man skal se et objekt på nært hold må man bruke de indre øyemusklene for å fokusere på bildet, samtidig som man må bruke de ytre øyemusklene for å dreie øynene sammen. Dette en tung øvelse for øynene. Synet blir rett og slett for statisk når man sitter lenge med kort arbeidsavstand.

- Opplever du at bokstavene «hopper», at linjeskift blir vanskelig eller at du leser den samme linjen flere ganger kan dette skyldes synsproblemer. Lesingen blir ineffektiv, lesehastigheten går ned og man bruker unødig mye tid og krefter på å lære seg pensum, forklarer Lund.

Vanlige symptomer på synsproblemer er:

  • Hodepine
  • Tretthet i øynene
  • Spenninger i nakkemuskulaturen
  • Konsentrasjonsvansker
  • Dobbeltsyn
  • Bokstavene hopper
  • Hopper over ord
  • Mister plassering i teksten/leser samme linje flere ganger
  • Man blir fort sliten og søvnig av å lese

Forhindre plagene med riktige brilleglass

Visste du at det finnes mange forskjellige glasstyper til briller? For glass er ikke bare glass. Faktisk finnes det spesialtilpassede brilleglass til plager som er typiske for de som sitter mye på skjerm. Dette omtales gjerne som en ”livstilsbrille”.

- En livstilsbrille har glass som gir skarphet på avstand, samtidig som de gir mer komfort ved nærarbeid. Glassene vil redusere spenning og gi et mer avslappet syn og dermed lengre utholdenhet når du ser mye på nært hold, forklarer Lund.

Glasset fås også med en overflatebehandling som filtrerer bort blått lys. Blått lys er den delen av det synlige lyset som har kortest bølgelengde. Dette er lyset som de fleste skjermer eksponerer oss for. Nå er det studier som viser at dette lyset er spesielt skadelig for menneskets øye. Blir man utsatt for mye blått lys kan det forstyrre døgnrytmen og gi ubehag til øynene, og det er mye som tyder på at dette lyset kan være en risikofaktor for tidlig utvikling av noen typer aldersrelaterte øyesykdommer.

Små grep for mindre tretthet og hodepine i hverdagen

  • Ta hyppige pauser og se ut på lang avstand for å få øyemuskulaturen til å slappe av.
  • Sørg for å ha god belysning.
  • Holde boken på litt lengre avstand – ikke sitt med boken helt opp til ansiktet.
  • Øke skriftstørrelsen og skyve PC-en lenger unna.
  • Blending og skinn fra vinduer når man jobber på PC kan skape ubehag. Sørg derfor for at PC-en ikke er plassert rett foran vinduet eller under annen lyskilde som gir speilinger i skjermen.
  • Den beste plasseringen er å sitte minst 1 meter fra vindu og med siden til.