Slik påvirker skjermbruken synet ditt

Mye skjermbruk overanstrenger øyet, og kan gi symptomer som hodepine og tretthet. Riktige brilleglass kan løse problemet.

En tredjedel av den voksne befolkningen bruker en eller annen form for digital skjerm mellom 4 og 6 timer hver dag, og i snitt sjekker vi mobilen over 150 ganger om dagen. Kjenner du deg igjen? Faktisk har mobilen for mange av oss blitt den første en sier god morgen til og den siste en sier god natt til. 

Det påvirker synet ditt.  

Øyet kan bli overanstrengt

På lik linje med andre muskler kan også øyet bli overanstrengt. Når man ser på korte avstander, slik man gjerne gjør når man sitter på skjerm eller mobil, aktiveres hele 16 øyemuskler! Jo lenger man jobber, jo mer sliten blir øyet.

- Grunnen er enkel. Det menneskelige øyet er skapt for å se på lang avstand. Når vi er så mye på data og mobil som vi er, jobber øyet konstant gjennom hele dagen. Da trenger det støtte for å kunne slappe av, forklarer Karin Lund, fagsjef i Brilleland.

Symptomer på et overanstrengt øye   

Har du hodepine, trette øyne eller spenninger i nakken? De fleste går til en optiker hvis de merker at det er noe feil med synet, men de færreste tenker over at plager som hodepine kan skyldes en synsfeil, og at løsningen kan være briller. Symptomene man skal være obs på er:

  • Hodepine
  • Tretthet i øynene
  • Spenninger i nakkemuskulaturen
  • Konsentrasjonsvansker
  • Dobbeltsyn
  • Bokstavene hopper
  • Du hopper over ord når du leser
  • Du mister plasseringen i teksten/leser samme linje flere ganger
  • Du blir fort sliten og søvnig av å lese

Hver gang du er på skjerm eller mobil, eksponeres du i tillegg for blått lys fra skjermene. Dette blåfiolette lysspekteret spesielt har vist seg å ha negativ effekt på menneskets øye. Flere studier viser også at spesielt den blå delen av lyset påvirker søvnmønsteret negativt.

Dette bør du gjøre

Kjenner du deg igjen i situasjonene eller symptomene over kan briller være løsningen for deg. Riktig brilleglass tilpasset ditt øye kan hjelpe øyet med å anstrenge seg mindre, og dermed blir mer utholdende. I tillegg kan bruk av blåfilter på brilleglassene redusere plagene forbundet med blått lys og gi økt synskomfort.

 

  1. Finn tilpassede brilleglass som er optimalisert til ditt bruk gjennom dagen.
  2. Ta regelmessige pauser fra skjermen. Hvert 20 minutt bør du løfte blikket fra skjermen og se på lang avstand.
  3. Plasser skjermen riktig. Avstanden fra øye til skjerm bør være 60-80 cm. Midten av skjermen bør være ca. 15 cm lavere enn øyet, slik at du får en naturlig hodestilling.